tisdag 20 april 2010

Sving & länkage

Upptäckte att det var glapp i svingen häromdagen. Ca 5 mm längst ut på bakre svingarmen. Har skrivit ett mail till affären jag köpt av där jag bifogat skriftlig och bildlig dokumentation av de första 20 milen med cykeln. De svarade idag att jag skulle lämna in den för koll och att de skulle beställa de delar som behövde bytas. Det känns bra att de vill åtgärda saker som inte är helt bra.
Kunde dock inte hålla mig utan plockade isär allt ikväll. Ser ut att vara fina nållager som sitter. Antagligen SKF-kopior el. dyl. Alla såg fina ut men endast oljade - inget fett. Smorde in allt med hjullgaerfett och monterade ihop med loctite på alla skruvar. Kanske är det så med länkage att det är lite glapp? KTM har ju inget länkage så jag vet inte vad som är rätt?

Fruns moppe fick jag svar på att vissa tankmätare var felkopplade och sitter på fel pol. Rev hela moppen för att komma åt tankgivaren men där var det lödda anslutningar så jag fick riva lite till för att komma åt kontakterna i fronten. Mycket riktigt var det fel. Blå mot gul och gul mot blå. Bytte stiften och vips - tankmätare. För voltmätaren var det ännu enklare. En kabel som ej satt i sin kontakt. Fattade det dock som den mäter växelströmmen och inte batteriets likström? Mystiskt....

Hursomhelst en givande kväll i garaget. Nu är jag sugen på att få på offroadhjulen. Får nog bygga om kedjestyraren för att få till det då det bakrevet är 8 kuggar större...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar