söndag 11 april 2010

Startproblem

1, Frun var ut och åkte med scootern idag. Den verkar funka bra. Gör ca 55 km/h vare sig man vill eller inte. Den får ju gå max 25 km/h men iochmed att det inte är nån strypning i variatorn är det ju svårt att få ner farten.

2, Bytte olja i motarden och fyllde på glykol. Tänkte provstarta den och se om den funkade. Jag provade först med elstart - inget livstecken. Sedan kickade jag - inget livstecken. Jobbigt. Fick hämta verktygen som följde med för att lossa stiftet. Ingen gnista! Skruvade loss sadeln för att prova den ostrypta CDI'n. Ingen skillnad.
Ja det var ju typiskt. Efter en timme gav jag upp och parkerade den för att åka tillbaka till affären imorgon. Surfade på internet efter kinesiska felsökningsschema och läste instruktionsboken för att kunna hitta något fel. Aha finns det en stor röd avstängningsknapp som bryter tändningen!!! Ut och prova igen och då startade den nästan direkt!
Tomgången var dock lite låg så jag tog en kort sväng på gatan för att testa lite. Parkerade den och hämtade en skruvmejsel för att kunna justera. När jag skulle starta var den död igen!!! Efter lite felsök upptäckte jag att stödet måste vara uppfällt för att kunna starta. Inte som brukligt att tändningen bryter med stöd nere och växel i alltså. Man lär sig något nytt varje dag.
Annars kändes motorkaraktären lite rolig. Sådär gummibandsseg och väldigt långa växlar. Ville inte varva den något men hoppas där finns lite mer att ge på högre varv. Effekten verkar räcka till att få upp den på slangen på ettan med koppling. Kanske tvåan om man står upp och gungar. Nu tror jag inte den håller för att slanga med i vilket fall men för att ge en vink om effekten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar