Bytte olja och filter idag. Det är fjärde gången jag byter och cykeln har nu rullat 402 mil. Jag har enligt min servicebok kört 107 mil sedan 2012-08-18 så den rullar ju inte så mycket.
Ska besiktas i april och detta trodde jag inte skulle vara möjligt men som det ser ut idag ser jag inte något som bilprovningen skulle klanka ner på. Den har laddat ur batteriet under vintern men det finns ju kick.
På scootern bytte jag både motorolja och slutväxelolja.
Jag har summerat kostnaderna totalt sedan inköp enligt tabell nedan:
Som pendlarfordon torde denna typ av cykel vara optimal. Känslan jag har är att den mycket väl kan rulla tiofalt milantal mot vad jag kört. Nackdelen är väl att värdeminskningen är tämligen stor och det är väl tveksamt om den går att sälja idag då den är fyra år gammal. Jag hade dock från början räknat med max fyra års avskrivningstid så det är ren bonus för varje mil/år den rullar nu.
Ska besiktas i april och detta trodde jag inte skulle vara möjligt men som det ser ut idag ser jag inte något som bilprovningen skulle klanka ner på. Den har laddat ur batteriet under vintern men det finns ju kick.
På scootern bytte jag både motorolja och slutväxelolja.
Jag har summerat kostnaderna totalt sedan inköp enligt tabell nedan:
[Kr] | [Kr/mil] | |
Löpande kostnader | 10287 | 25,6 |
Totalt pris inkl. inköp | 30387 | 75,6 |
Som pendlarfordon torde denna typ av cykel vara optimal. Känslan jag har är att den mycket väl kan rulla tiofalt milantal mot vad jag kört. Nackdelen är väl att värdeminskningen är tämligen stor och det är väl tveksamt om den går att sälja idag då den är fyra år gammal. Jag hade dock från början räknat med max fyra års avskrivningstid så det är ren bonus för varje mil/år den rullar nu.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar